Pages

Tuesday, January 01, 2013

Another sad story :'(

TUAN MOHD SAIFUDDIN merupakan pelajar Matrikulasi Perlis yang telah disahkan kritikal di Hospital Kangar petang ini. Ya Allah, berderau hati saya bila terdengar berita tu pagi tadi. Pelajar lelaki jurusan sains hayat, di sahkan mengidap penyakit terkena kencing tikus akibat mandi di sungai yang dikhabarkan Sungai di Gua Kelam. Walaupun saya tidaklah mengenalinya, namun saya seperti dapat bayangkan keadaannya sekarang. Okay I'm being emotional, but hey, he is in coma.

 Dia ada salah satu ahli Pusat Islam. Seorang yang rajin ke surau, kuat pegangan agama. Dengar khabar, dia lah orang yang rajin memanggil pelajar KMP untuk ke surau. Alhamdulillah, cerita yang didengar mengenainya semua baik-baik belaka. How sweet :') Namun, keadaannya kritikal dan koma malahan  sudah hampir  80% kritikal. Ya Allah, selamatkan lah saudaraku, Saifuddin. 


Mari kita berdoa untuk saudara kita yang sedang berjuang di sana
لاَ بَأْسَ طَهُوْرٌ إِنْ شَاءَ اللهُ
“Tidak mengapa, semoga sakitmu ini membuat dosamu bersih, insya Allah.”[1]
أَسْأَلُ اللهَ الْعَظِيْمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ أَنْ يَشْفِيَكَ × 7
“Aku mohon kepada Allah Yang Maha Agung, Tuhan yang menguasai arasy yang agung, agar menyembuhkan penyakitmu.”[2]
Nabi saw. bersabda, “Sesiapa yang ziarah orang sakit yang belum tiba ajalnya, lalu ia mengucapkan doa ini di sisinya sebanyak tujuh kali. nescaya Allah SWT akan menyembuhkannya daripada penyakit itu." (HR Abu Daud dan Tirmizi).

Rasulullah saw. apabila menziarahi orang sakit atau orang yang menderita sakit itu di datangkan kepada baginda saw., Baginda mengucapkan (doa yang bermaksud): “Hilangkan penyakit ini, wahai Tuhan bagi manusia, sembuhkanlah, Engkau adalah Maha Penyembuh. Tidak ada kesembuhan selain kesembuhan-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.” (HR Bukhari dalam Fathul-Bari No.5675)


(sumber Rujukan: Al-Hadiqatul Yani’ah minal ‘Ulumin Nafi’ah, Syaikh Ibrahim bin Jarullah)
YaAllah, berilah yang terbaik buatnya, amin.